Thursday, August 4, 2011

Risalah Ramadhan I: Ahlan (Selamat Datang) Ya Ramadhan

AHLAN  YA RAMADHAN
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Saudara saudari yang dikasihi,
Apabila Rasulullah SAW melihat anak bulan Rejab, Baginda berdoa yang bermaksud: “Ya Allah, rahmatilah kami pada Rejab dan Syaaban, dan sampaikanlah kami dengan Ramadan.” Alhamdulillah, besyukur pada Yang Maha Esa di atas kurniaan usia, kita dipertemukan dengan Ramadhan yang mulia dan penuh dengan keberkatan ini.

Selamat datang Ramadhan yang mulia. Selamat datang bulan yang penuh rahmat. Selamat datang bulan keampunan dan selamat datang bulan yang padanya ada jaminan kebebasan dari azab api neraka.

Sekian lama Ramadhan yang lalu meninggalkan kita, kini ia kembali lagi dan di masa-masa akan datang ia akan terus kunjung tiba, insyaAllah. Hati-hati suci dan mulia sentiasa mengharap, berdoa dan menanti-nanti ketibaan Ramadhan yang mulia lagi diberkati ini.

Pertama dan sebelum segalanya bermula, marilah sama-sama kita mengikhlaskan niat agar segala amal ibadah yang bakal kita laksanakan pada Ramadhan kali ini semata-mata mengharapkan redo, rahmat dan keampunan dari-Nya. Tanpa niat yang ikhlas segalanya akan menjadi sia-sia.

Saudara saudari yang dihormati,
Ramadhan merupakan bulan ibadah dan bulan untuk kita melatih diri dalam beribadah. Justeru, marilah sama-sama kita berazam untuk meletakkan diri dalam tarbiah (latihan) dan berusaha semaksima mungkin dan membentuk diri seterusnya istiqomah (konsisten) dalam beribadah dengan pelaksanaan yang terbaik. Mudah-mudahan kita dapat mengakhiri Ramadhan pada tahap ketakwaan yang terbaik. Amin.

Saudara saudari yang dimuliakan,
Diantara persediaan yang perlu ada sebelum kita melalui Ramadan dengan jayanya ialah:

Pertama: Mengulangkaji dan memahirkan diri dengan segala rukun, perkara sunat, harus, makruh, perkara yang membatalkan puasa dan segala persoalan berkaitan puasa, sunat tarawih, sedekah, zakat fitrah dan lain-lain lagi.

Kedua: Membiasakan diri bangun pada sepertiga malam untuk bertahajud dan mendekatkan diri pada Allah SWT. Persediaan ke arah tujuan tersebut ialah dengan membiasakan tarawih dan tahajud di awal Ramadhan. Mudah-mudahan di akhir Ramadhan nanti kita dapat memaksimakan ibadah di sepuluh terakhir Ramadhan.

Ketiga: Memperuntukkan sejumlah wang untuk dijadikan sedekah jariah dan zakat fitrah. Bagi yang berkemampuan, latihlah diri anda untuk terus konsisten dalam berzakat dan bersedekah.

Keempat: Rancang strategi untuk memperbanyakkan hafalan, bacaan, tadabbur dan tadarrus al-Quran serta memperbanyakkan ibadah sunat.

Kelima: Melatih dan membentuk diri agar bersifat dengan sifat-sifat mahmudah (terpuji) dan membuang jauh sifat-sifat mazmumah (keji).

Saudara saudari sekalian,
Demikianlah beberapa perkara berkaitan persediaan kita terhadap Ramadhan. Semoga kita dapat mengharungi Ramadhan dengan sebaiknya. Semoga Ramadhan kali ini adalah yang terbaik dari sebelumnya. Selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak, selamat beribadah dan selamat menjana takwa anda. Wassalam.