Saturday, May 18, 2019

Karya-karya Utama Pengajaran Ilmu Mantik

KARYA-KARYA UTAMA PENGAJIAN ILMU MANTIK
Oleh:
Dr. Wan Haslan Khairuddin
Pusat Akidah dan Keamanan Global
Fakulti Pengajian Islam
Universiti Kebangsaan Malaysia

‘Ilm al-Mantiq atau Ilmu Mantik adalah ilmu logik iaitu sains yang berkaitan dengan prinsip yang membolehkan pemikiran dan penaakulan dibuat secara teratur dan bersistem atau ilmu tentang cara berfikir atau kaedah berfikir (Kamus Dewan 2007: 951). Ringkasnya, Mantik atau logik berkait dengan pengucapan (utterance), pernyataan (statement), pemikiran (thought) dan penaakulan (reason).

Karya-karya Ilmu Mantik dalam tradisi keilmuan Islam kebanyakan berasaskan kepada teks pengantar yang beriut iaitu al-Maqūlat al-‘Ashr, Īsāghūjī, al-Sullam al-Munawraq dan al-Risālah al-Shamsiyyah.

AL-MAQŪLAT AL-‘ASHR
Al-Maqūlat al-‘Ashr atau ten categories bermaksud kata-kata universal tertinggi (Arab: al-alfāz al-kulliyah; English: holistic words) yang digunakan dalam pengkategorian setiap perkara.  Al-Maqūlat al-‘Ashr itu ialah: [1] Jawhar (substance) iaitu kewujudan dari semua yang ada contohnya "seorang lelaki", kemudian jawhar bersifat dengan ‘araḍ (accident) (i.i. sifat-sifat kewujudan) yang sembilan iaitu; [2] Al-Kam (quantity) iaitu kuantiti contohnya “tiga meter”; [3] Al-Kaif (quality) iaitu kualiti contohnya “putih”; [4] Al-Idāfah (relation) iaitu relasi contohnya “setengah”; [5] Al-‘Ain (place/where) iaitu tempat contohnya “pasar”; [6] Matā (time/when) iaitu masa contohnya “semalam”; [7] Al-Waḍ‘ (posture) iaitu postur, posisi atau sikap tubuh seseorang contohnya “seorang yang berdiri”; [8] Al-Milk (having/state) iaitu ada atau mempunyai contohnya “pemilik pedang”; [9] Al-Fi‘l (activity/action) iaitu aktiviti atau kegiatan contohnya “memotong”; [10] Al-Infi‘āl (passivity/being affected) iaitu kepasifan atau menerima pengaruh contohnya “yang dipotong”.

Syair yang menjelaskan al-Maqūlat al-‘Ashr (al-Shanqīṭī 2014: 208) adalah seperti berikut:
زَيْدُ الطَّوِيْلُ الأَزْرَقُ بْنُ مَالِكٍ
[1] Zaid; [2] yang tinggi; [3] kebiruan; [4] anak si Malik;
بِيَدِهِ سَيْفُ لَوَاهُ فَالْتَوَى
[8] di tangannya pedang; [9] dia memusingnya; [10] maka berpusing (pedang tsbt.)

بِبَيْتِهِ بِالأَمْسِ كَانَ مُتَّكِئ
[5] di rumahnya; [6] semalam; [7] duduknya bersandar;
فَهَذِهِ عَشْرُ مَقُوْلاَتٍ سِوَى
inilah 10 maqūlat (i.i. ten categories, 10 kata-kata universal tertinggi)

Abū Ḥāmid al-Ghazalī dalam Mi‘yār al-‘Ilm (1990: 79) menjelaskan  al-Maqūlat al-‘Ashr dengan ungkapannya:
إن الفقيه الفلاني، الطويل، الأسمر، ابن فلان، الجالس، في بيته، في سنة كذا، يعلم، ويتعلم، وهو متطلس
Sesungguhnya [1] si Faqih (i.i. orang yang ahli dalam ilmu fiqah) si polan itu; [2] tinggi; [3] sawo matang (i.i. coklat kemerah-merahan); [4] anak si polan; [5] seorang yang berdiri; [6] di rumahnya; [7] pada tahun yang tersebut; [8] belajar; [9] mengajar; [10] dan memiliki atlas (i.i. buku yang mengandungi peta-peta).

Antara karya-karya berkaitan teks al-Maqūlat al-‘Ashr yang ditulis ialah:
1) Kifāyat al-Sā‘ī fī Fahm Maqūlāt al-Sujā‘ī (2013) karya Sa‘īd Fawdah;
2) Sharḥ al-Maqūlat al-‘Ashr (2014) karya Muḥammad Maḥfūz bin al-Shikh bin Faḥf al-Shanqīṭī;
3) Mabdā’ al-Fikrah fī al-Maqūlat al-‘Ashrah (t.th.) iaitu karya dalam bahasa Melayu yang ditulis oleh ‘Abd al-Qādir bin Wangah Sekam.

ĪSĀGHŪJĪ
Teks Īsāghūjī dalam bahasa Arab yang dinisbahkan kepada Athīr al-Dīn al-Mufaḍḍal bin ‘Umar al-Abharī (m. 663H). Perkataan Īsāghūjī adalah berasal Greek daripada tiga perkataan Īs-āghū-ājī yang bermaksud aku-kau-di sini (al-Shāwī 2014: 30). Isagoge juga merupakan judul kepada sebuah buku pengantar Ilmu Mantik karya Porphyry (232-305M), seorang tokoh neo-Platonisme (Abdul Rahman 2007: 46). Īsāghūjī di dalam bahasa Arab merujuk kepada al-kulliyat al-khamsah iaitu Lima Universal yang terdiri daripada al-jins (genus), al-naw’ (species), al-faṣl (difference), al-khassah (property) dan al-‘araḍ al-‘am (accident) (Hijāzī 1994: 29). Īsāghūjī kemudian menjadi judul pengantar karya Mantik secara umum.

Antara karya-karya berkaitan teks Īsāghūjī yang ditulis ialah:
1) Tal‘at al-Kawkab al-Ajūj min Sharh Matn Īsāghūjī (2014) karya al-Nu‘mān al-Shāwī;
2) Bidāyat al-Manṭiqī Tartīb wa Tashjīr Matn Īsāghūjī (2006) karya Yāsir ‘Ajīl al-Nashamī.

AL-SULLAM AL-MUNAWRAQ
Teks al-Sullam al-Munawraq dinisbahkan kepada ‘Abd al-Raḥman bin Muḥammad al-Ṣhaghīr al-Akhḍarī (1512-1575H/918-983M). Al-Sullam al-Munawraq adalah teks Mantik paling popular disyarahkan oleh para ulama. Sa‘īd Fawdah (2004: 5) menjelaskan bahawa teks al-Sullam al-Munawraq adalah matan yang ringkas (berbentuk 146 bait syair) dan sebaik-baik karya muktakhir yang bersaiz kecil tetapi manfaat ilmu yang besar.

Antara karya-karya berkaitan teks al-Sullam al-Munawraq yang ditulis ialah:
1) Sharh al-Sullam fī al-Manṭiq li al-Akhḍarī (t.th.) karya ‘Abd al-Raḥman Farj al-Jundī;
2) al-Muyassar li Fahm Ma‘ānī al-Sullam (2004) karya Sa‘īd Fawdah;
3) Īḍāh al-Mubham min Ma‘ānī al-Sullam (2013) karya Shihāb al-Dīn Aḥmad bin ‘Abd al-Mun‘im al-Damanhūrī al-Azhārī;
4) Sharh al-Sullam fī al-Manṭiq atau Sharh al-Sheikh Ḥassan Darwīsh al-Quwaisanī ‘ala al-Sullam fī al-Manṭiq (2014) karya Ḥassan Darwīsh al-Quwaysanī.

AL-RISĀLAH AL-SHAMSIYYAH
Teks al-Risālah al-Shamsiyyah dinisbahkan kepada Najm al-Dīn ‘Alī bin ‘Umar bin ‘Alī al-Qazwīnī yang dikenali dengan al-Kātibiy (600-675H). Jika dibandingkan dengan teks al-Sullam al-Munawraq, teks al-Risālah al-Shamsiyyah dianggap lebih tinggi pada peringkat pengajian. Antara tokoh ilmuwan Islam yang mensyarahkan teks al-Risālah al-Shamsiyyah ialah Sa‘d al-Dīn Mas‘ūd bin ‘Umar al-Taftazānī (722-792H), Waliy al-Dīn al-Qarāmānī, Quṭb al-Dīn Muḥammad bin Muḥammad al-Taḥtāniy (m. 766H) dan al-Sayyid al-Sharīf ‘Alī bin Muḥammad al-Jurjānī, Qurrah Dāud, Burhān al-Dīn bin Kamāl al-Dīn bin Ḥamīd, ‘Alī al-‘Ajamī (m. 860H) dan Jalāl al-Dīn Muḥammad bin As‘ad al-Dawaniy dalam bentuk ḥāshiyyah iaitu syarah kepada syarah (al-Taftāzānī 2013: 29-40).

Karya berkaitan teks al-Risālah al-Shamsiyyah antaranya ialah:
1) Sharh al-Imām al-Sa‘d al-Taftāzānī ‘alā al-Shamsiyyah fī al-Manṭiq li al-Imām al-Kātibiy (2013) dengan suntingan Jād Allāh Bassām Ṣāliḥ.

RUJUKAN
‘Abd al-Qādir bin Wangah Sekam. t.th. Mabdā’ al-Fikrah fī al-Maqūlat al-‘Ashrah. Faṭānī: Percetakan Saudara Press.
Al-Damanhūrī, Shihāb al-Dīn Aḥmad bin ‘Abd al-Mun‘im al-Damanhūrī al-Azhārī. 2013. Īḍāh al-Mubham min Ma‘ānī al-Sullam. Al-Najjār, Bilāl Ḥamdān (pnyt.). ‘Ammān: Dār al-Nūr al-Mubīn li al-Dirāsāt wa al-Nashr.
Al-Jundī, ‘Abd al-Raḥman Farj. t.th. Sharh al-Sullam fī al-Manṭiq li al-Akhḍarī. Al-Qāhirah: Al-Maktabah al-Azhariyyah li al-Turath.
Al-Ghazālī, Abū Ḥāmid Muḥammad. 1990M/1410H. Mi‘yār al-‘Ilm fī al-Manṭiq. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah.
Al-Nashamī, Yāsir ‘Ajīl. 2006M/1426H. Bidāyat al-Manṭiqī Tartīb wa Tashjīr Matn Īsāghūjī. Al-Kuwait: Dār al-Ḍiyā’.
Al-Nashshār, ‘Alī Sāmī. 2008M/1429H. Manāhij al-Bath ‘ind Mufakirī al-Islām. Al-Qāhirah: Dār al-Salām.
Al-Quwaysanī, Ḥassan Darwīsh. 2014M/1436H. Sharh al-Sheikh Ḥassan Darwīsh al-Quwaisanī ‘ala al-Sullam fī al-Manṭiq. Jakarta: Dar al-Kutub al-Islamiyah.
Al-Shanqīṭī, Muḥammad Maḥfūz bin al-Shikh bin Faḥf. 2014M/1435H. Sharḥ al-Maqūlat al-‘Ashr. Al-Jīzah: Dār al-Ṣāliḥ.
Al-Shāwī, al-Nu‘mān. 2014M. Tal‘at al-Kawkab al-Ajūj min Sharh Matn Īsāghūjī. Al-Urdun: Dār al-Nūr al-Mubīn li al-Dirāsāt wa al-Nashr.
Al-Taftāzānī, Sa‘d al-Dīn Mas‘ūd bin ‘Umar. 2013M/1434H. Sharh al-Imām al-Sa‘d al-Taftāzānī ‘alā al-Shamsiyyah fī al-Manṭiq li al-Imām al-Kātibiy. Jād Allāh Bassām Ṣāliḥ (pnyt.). ‘Ammān: Dār al-Nūr al-Mubīn li al-Dirāsāt wa al-Nashr.
Abdul Rahman Abdullah. 2007. Falsafah dan Kaedah Pemikiran. Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors Sdn. Bhd.
Hijāzī, ‘Iwaḍ Allāh Jād. 1994M/1415H. Al-Murshid al-Salīm fī al-Mantiq al-Ḥadīth wa al-Qadīm. Al-Qāhirah: Dār al-Hudā li al-Ṭabā‘ah.
Kamus Dewan. 2007. Edisi ke-4. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Sa‘īd Fawdah. 2004M/1425H. al-Muyassar li Fahm Ma‘ānī al-Sullam. ‘Ammān: Dār al-Rāzī.
Sa‘īd Fawdah. 2013M/1434H. Kifāyat al-Sā‘ī fī Fahm Maqūlāt al-Sujā‘ī. ‘Ammān: Dār al-Nūr al-Mubīn li al-Dirāsāt wa al-Nashr.